عايز اتكلم النهاردة عن حاجة مهمة جدًا - بالنسبالي ع الأقل - قليل من الشركات اللي يعرفها وعدد أقل من الشركات بيطبقها.. الحاجة دي هي الـ #Business_Ethics أو #أخلاقيات_العمل.
طبعًا الموضوع ده مش جديد، ابتدي بشوية قواعد بسيطة وبعد كده فضل يتطور ويتشعب.. أنا هنا هتكلم عن القواعد الخمسة الأساسية واللي كل اللي زاد عليها بعد كده يُعتبر متفرع منها.. يعني لو اكتفيت بالخمسة دول هتبقى فهمت الخلاصة وخدت الزتونة 🙂.
معنى الـ Business Ethics أو أخلاقيات العمل ببساطة ومن غير فلسفة ورغي كتير إنك لما تعمل الخمس قواعد دول - سواء كنت موظف أو الشركة نفسها - فنقدر نقول إن سلوكياتك المهنية - لو كنت فرد - أو سلوكياتك المؤسسية لو كنت شركة - هي سلوكيات أخلاقية.. وطبعًا بمفهوم المخالفة لما حاجة من الحاجات دي تقع أو مانعملهاش يبقى فقدنا جزء أو أجزاء من السلوكيات الأخلاقية دي على حسب اللي وقعناه بقى..
وأنا مهتم أكتر الحقيقة إني أركز في البوست علي أخلاقيات العمل من جانب الشركة مش عشان جانب الموظف مش مهم.. لا خالص.. لكن عشان غالب الناس بتفتكر أول ما نقول أخلاقيات تبقى من ناحية الموظف بس وكإنه هو لوحده المخاطب بيها، لكن في الحقيقة إن الشركات كمان عليها نفس الواجب ولازم تلتزم بيه..
ولهذا السبب هتبقى أغلب الأمثلة أمثلة على الشركات لإن الأمثلة اللي على الموظفين سهل نلاقيها ونشوفها كل يوم بوضوح..
وإليكم قواعد الـ #Law_of_Ethics بالتفصيل:
1- القاعدة الأولى بيسموها القاعدة الذهبية:
عامل الناس كما تحب ان يعاملوك أو Do as you would be done
وطبعًا دي قاعدة أخلاقية في الحياة عمومًا مش في الشغل بس.. حط نفسك مكان اللي قدامك ولو رضيت إن ده يتعمل معاك ومش هيضايقك اعمله مع اللي قدامك.. فلو حضرتك من الإدارة العليا مثلاً أو مدير أو مشرف أو قائد فريق فكّر في كده دايمًا.. هل لو أنا مكان الموظف اللي بتعامل معاه بالشكل ده هقبل حد يتعامل معايا كده؟ ولو أن راجل بيع هل لو أنا عميل وراجل البيع بيعمل معايا كده هبقى مبسوط وراضي وألا هحس إنه بيلبسني وبيبيع الهوا في أزايز.. قيس على كده كل المواقف بقي.. م الآخر حط نفسك مكان اللي قدامك وشوف لو إنت الطرف التاني هتقبل الحاجة دي وألا لأ..
عامل الناس كما تحب ان يعاملوك أو Do as you would be done
وطبعًا دي قاعدة أخلاقية في الحياة عمومًا مش في الشغل بس.. حط نفسك مكان اللي قدامك ولو رضيت إن ده يتعمل معاك ومش هيضايقك اعمله مع اللي قدامك.. فلو حضرتك من الإدارة العليا مثلاً أو مدير أو مشرف أو قائد فريق فكّر في كده دايمًا.. هل لو أنا مكان الموظف اللي بتعامل معاه بالشكل ده هقبل حد يتعامل معايا كده؟ ولو أن راجل بيع هل لو أنا عميل وراجل البيع بيعمل معايا كده هبقى مبسوط وراضي وألا هحس إنه بيلبسني وبيبيع الهوا في أزايز.. قيس على كده كل المواقف بقي.. م الآخر حط نفسك مكان اللي قدامك وشوف لو إنت الطرف التاني هتقبل الحاجة دي وألا لأ..
2- المبادئ والقيم الدينية Principles & Values:
يعني المبادئ الإنسانية الأساسية اللي أمرت بيها كل الأديان السماوية واللي مفيش خلاف عليها بين البشر.. زي الصدق والأمانة واحترام الآخر إلى آخر هذه المبادئ العامة اللي مش بيختلف عليها اتنين إنها صفات أو أخلاق محمودة.
يعني المبادئ الإنسانية الأساسية اللي أمرت بيها كل الأديان السماوية واللي مفيش خلاف عليها بين البشر.. زي الصدق والأمانة واحترام الآخر إلى آخر هذه المبادئ العامة اللي مش بيختلف عليها اتنين إنها صفات أو أخلاق محمودة.
3- المنفعة العامة Common Good:
نقدر نقول كده إننا يجب نتحرى مصلحة الناس وما ينفعش نعمل حاجة ممكن تيجي بأثر سلبي على الناس.. واللي فيه مصلحة أو منفعة عامة يبقى لازم تتعمل.. يعني مثلاً ناس بتشتغل في مكان ما والمكان ده على طريق سريع وده بيسبب خطر على حياة الموظفين اللي بتعدي الطريق ده.. هنا ما ينفعش تطنش الموضوع ولازم تاخد قرار يأمن حياة الموظفين.. ممكن يكون القرار ده إنك تعمل كوبري مشاه مثلاً أو تعمل ساعات مرنة زيادة عشان الناس ماتبقاش بتعدي وهي مستعجلة فتعرض حياتها للخطر أو تجيب عربية تيجي بمواعيد معينة وقت الحضور والانصراف تنقل الناس من الناحية دي للناحية التانية.. الشاهد لازم تجد - كشركة - حل للمشكلة دي أيًا كان الحل ده إيه بشرط إنه يضمن سلامة الناس وميعرضش حياتهم للخطر..
نقدر نقول كده إننا يجب نتحرى مصلحة الناس وما ينفعش نعمل حاجة ممكن تيجي بأثر سلبي على الناس.. واللي فيه مصلحة أو منفعة عامة يبقى لازم تتعمل.. يعني مثلاً ناس بتشتغل في مكان ما والمكان ده على طريق سريع وده بيسبب خطر على حياة الموظفين اللي بتعدي الطريق ده.. هنا ما ينفعش تطنش الموضوع ولازم تاخد قرار يأمن حياة الموظفين.. ممكن يكون القرار ده إنك تعمل كوبري مشاه مثلاً أو تعمل ساعات مرنة زيادة عشان الناس ماتبقاش بتعدي وهي مستعجلة فتعرض حياتها للخطر أو تجيب عربية تيجي بمواعيد معينة وقت الحضور والانصراف تنقل الناس من الناحية دي للناحية التانية.. الشاهد لازم تجد - كشركة - حل للمشكلة دي أيًا كان الحل ده إيه بشرط إنه يضمن سلامة الناس وميعرضش حياتهم للخطر..
4- التعميم Universalization:
ودي نقطة من النقط الخطيرة جدًا الحقيقة خلاصتها إن السلوك اللي حضرتك بتعمله كشركة ينفع يتعمم على الكل.. الأقسام والموظفين دون استثناء.. يعني مثلاً فلان عمل إنجاز فأنا كشركة عملتله مكافأة عشان بحبه أو عايز أستبقيه ومايمشيش عشان مايروحش لمنافس إنما لو واحد تاني من الناس اللي مش متشافه أوي أو الشركة مش بتحبه زي الأولاني أو قيمة فقده مش كبيرة لإن مثلاً بدايله في السوق كتيرة وهلاقي غيره بسهولة فأكبر دماغي وأعمل نفسي مخدتش بالي من إنجازه.. وطبعًا نفس الكلام ينفع يتعمل بالعكس فلو فلان أخطأ وقررت أحاسبه يبقى برده الجزاء ده ينفع يتعمم ويتطبق على الكل.. أنا مش بتكلم هنا على قيمة المكافأة أو الخصم أو نوعه أنا بتكلم على إقرار المبدأ في حد ذاته..
ودي نقطة من النقط الخطيرة جدًا الحقيقة خلاصتها إن السلوك اللي حضرتك بتعمله كشركة ينفع يتعمم على الكل.. الأقسام والموظفين دون استثناء.. يعني مثلاً فلان عمل إنجاز فأنا كشركة عملتله مكافأة عشان بحبه أو عايز أستبقيه ومايمشيش عشان مايروحش لمنافس إنما لو واحد تاني من الناس اللي مش متشافه أوي أو الشركة مش بتحبه زي الأولاني أو قيمة فقده مش كبيرة لإن مثلاً بدايله في السوق كتيرة وهلاقي غيره بسهولة فأكبر دماغي وأعمل نفسي مخدتش بالي من إنجازه.. وطبعًا نفس الكلام ينفع يتعمل بالعكس فلو فلان أخطأ وقررت أحاسبه يبقى برده الجزاء ده ينفع يتعمم ويتطبق على الكل.. أنا مش بتكلم هنا على قيمة المكافأة أو الخصم أو نوعه أنا بتكلم على إقرار المبدأ في حد ذاته..
5- الإعلان على الملأ Public Disclosure:
ببساطة كده يعني إنت كشركة متعملش حاجة تتكسف أو تخجل إن تعلنها على الملأ وقدام الكل.. وطبعًا دي نقطة مكملة للنقطة اللي فاتت.. مثلاً إنت كشركة قررت ترقي موظف في وقت مش طبيعي وخارج البروتوكول المعروف للترقيات يبقى حضرتك لازم يكون عندك الشجاعة إنك تقول الكلام ده وتعلنه على الملأ وتقول حيثياتك ومتتكسفش.. مينفعش الكلام ده يتم في الغرف المغلقة عشان ده هيزّّعل فلان أو هيعمل دربكة في الشركة.. الشفافية هنا بتدي انطباع للموظف إن الشركة مبتعملش حاجة في الدرا ولا عندها بطحة والشركة بتحس إنها قوية وعندها ثقة في أدائها..
ببساطة كده يعني إنت كشركة متعملش حاجة تتكسف أو تخجل إن تعلنها على الملأ وقدام الكل.. وطبعًا دي نقطة مكملة للنقطة اللي فاتت.. مثلاً إنت كشركة قررت ترقي موظف في وقت مش طبيعي وخارج البروتوكول المعروف للترقيات يبقى حضرتك لازم يكون عندك الشجاعة إنك تقول الكلام ده وتعلنه على الملأ وتقول حيثياتك ومتتكسفش.. مينفعش الكلام ده يتم في الغرف المغلقة عشان ده هيزّّعل فلان أو هيعمل دربكة في الشركة.. الشفافية هنا بتدي انطباع للموظف إن الشركة مبتعملش حاجة في الدرا ولا عندها بطحة والشركة بتحس إنها قوية وعندها ثقة في أدائها..
عايز أختم بحاجة أخيرة وهي إن الالتزام بالأخلاقيات دي زي ما بتريح الموظف فهي بتريح الشركة وبتخليها واضحة كده وليها شخصية قدام الموظفين بتوعها وقدام عملاءها.. وبتخلي كل اللي بيتكلم عنها يقولك دي شركة محترمة.. وده بيخليها زي ما يبقولوا #The_Employer_of_Choice وطبعًا ده بيديها قيمة كبيرة جدًا على مستوى جذب الكفاءات من الموظفين وكمان على مستوى المجتمع الخارجي اللي هو السوق والعملاء.
أتمنى أكون أضفت حاجة مفيدة في البوست ده وأتمنى إن الكلام ده ينتشر لإن للأسف فيه ناس كتيرة جدًا سواءً كانوا موظفين أو رؤساء شركات أو مراكز قيادية في شركات متعرفش أي حاجة عن الموضوع ده تمامًا..
#تفانين_ابو_المحاسين #ImpactPassion
#HR
#تفانين_ابو_المحاسين #ImpactPassion
#HR
Comments
Post a Comment